Cases


Identity & Access Management
De gemeente Rotterdam wint mijn advies in voor de strategische marketing- en communicatievraagstukken omtrent Identity & Access Management (IAM). IAM is een groot en complex IT project, dat meerdere jaren in beslag neemt. Er zit een zeer technische component aan, die een vertaalslag nodig heeft om binnen de organisatie medewerking te verkrijgen.

Strategische aanpak
Verandermanagement en verbindende communicatie zijn belangrijke onderdelen van de case. Zo is er onder andere een magazine uitgebracht om de key decision makers  en stakeholders te bereiken en te informeren over de noodzaak van het project. Het heeft het team geholpen om binnen de organisatie makkelijker de mensen te bereiken die ze nodig  hebben. Het magazine heeft bovendien voorkomen dat de materie iedere keer opnieuw uitgelegd moeten worden en  ‘deuren ingetrapt moeten worden’. Dat laatste kost veel energie en is een bijna onmogelijke opgave in een grote organisatie als Rotterdam, waar 17.000 fte. werken.  

 

Restyling
ENACT trainingen vroeg om een restyling van de bestaande website. De wens was om de bestaande foto’s te blijven gebruiken, omdat het concept veel (potentiële) klanten aanspreekt. In dat kader is ook de huisstijl aangepakt en vertaald naar een frisse stijl in trendkleuren en een creatieve touch. Er is een kleur toegevoegd en daarnaast is meer nadruk komt te liggen op het ‘Act’ gedeelte, de kern van hun concept. 

Social media campagne
Voor deze klant, waar ik al meer dan twintig jaar mee samenwerk, is een social media campagne opgezet. De bedoeling was om meer volgers te krijgen en klanten hun foto’s en ervaringen te delen op Instagram, Facebook en tegenwoordig ook Tik Tok. 

interne communicatie

Programmalancering
Momenteel werk ik bij een grote gezondheidsorganisatie (4000 fte.), afdeling ICT. Op deze afdeling wordt hard gewerkt aan de vernieuwing van het Electronisch Cliënten Dossier (ECD). 

De opdracht
Het programma moet binnen en buiten de organisatie bekend gemaakt worden Eerste doel is om te zorgen dat aan het einde van het jaar 90% van de direct betrokkenen, dat zijn circa 3500 zorgverleners, op de hoogte zijn van het programma. Ander doel is om de acceptatiegraad van het programma zo hoog mogelijk te houden. 

De afbeelding Beter voor Elkaar is de speciaal ontwikkelde identiteit voor het programma

strategie kernwaarden tekst
strategie kernwaarden marketing

Onderscheidend vermogen als valkuil
Van mijn bestaande klant ENACT Trainingen kreeg ik de vraag om ze strategisch op weg te helpen. Hun belangrijkste doelgroep zijn HR directeuren of managers van bedrijven als Ahold en Suez. Ze wilden een nieuw product lanceren en daarnaast hadden ze het probleem dat bestaande, en vooral ook potentiële klanten niet begrepen wat ze deden. Eigenlijk was hun onderscheidende vermogen tegelijkertijd hun valkuil.

Nu begrijpen ze ons wel

In een aantal strategische sessies hebben we de kernwaarden geformuleerd en het dienstenpakket vastgesteld. Op basis hiervan is een nieuwe website ontwikkeld met nieuwe teksten. Met beeldmateriaal op maat, helemaal passend bij hun product, is het ons gelukt om de doelgroep duidelijk te maken hoe bijzonder ze zijn!

Digitaal bloemschikken
Een echte doorbraak in de sierteelt, virtueel boeketten maken in 3D! BloomyPro is als eerste op de markt gekomen met een SAAS oplossing voor het monsteren en creëeren van boeketten. De software levert grote kostenbesparingen op voor de groothandel en bevordert de creativiteit in de bloemen- en plantensector. 
Go-to-market
Mijn opdracht was om voor BloomyPro een go-to-market, internationaal marketing- en salesplan te schrijven. Daarnaast heb ik door mijn jarenlange ervaring in de sector een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de introductie bij lokale bedrijven. 

Ontwikkelen huisstijl
De ontwikkeling van een huisstijl voor een kindercoach op basis van theater. In dezelfde stijl is een website ontwikkeld. 

Corporate Identity
Bij Florimex zijn we helemaal los gegaan. Een a-typische huisstijl om onderscheidend te zijn binnen de horti-business.

Concepten
Om marktaandeel te vergroten, ben ik als kwartiermaker begonnen met de ontwikkeling van pot-plant concepten. Door toevoeging van emotionele waarde is deze productontwikkeling succesvol in de markt gezet met een omzetstijging van 15%.

Events & beurzen
Een van de marketingsuccessen waren internationale beurzen in Moskou, Kiev, Berlijn, Essen, Parijs en Padova. Daarnaast was er ieder jaar een house-event voor klanten en aansluitend een dag voor medewerkers en hun familie.

Grote & kleinere organisaties
Onderstaand een greep uit een aantal klanten waar ik voor werk of heb gewerkt. Soms zijn het corporate organisaties en soms zijn het startups of scaleups. Belangrijkste is om samen de case helder krijgen en op die manier het beste resultaat te halen!

bloomypro